Firmy ucyfrowione dobrze zniosły lockdown i są pełne optymizmu

07.07.2020
Analizy branżowe, Outsourcing infrastruktury IT
Autor: Atman

Pandemia COVID-19 i związane z nią restrykcje zaskoczyły polski biznes, wywołując obawy o przyszłość wielu firm. Okazuje się, że strach choć uzasadniony, był nieco przesadzony, a przynajmniej wśród organizacji, które z technologii informatycznych korzystają nie od dziś.

Aż 73 proc. ankietowanych przez Atmana pracowników przedsiębiorstw przyznaje, że w dużym stopniu właśnie dzięki rozwiązaniom IT ich organizacje przetrwały kryzys. Co ciekawe, 1 na 4 respondentów twierdzi, że jego firma nie zamierza poprzestać na dotychczasowych wdrożeniach i planuje zwiększyć wydatki m.in. na outsourcing usług IT.

Atman, lider polskiego rynku data center, przeprowadził na przełomie maja i czerwca badanie wśród swoich klientów, a więc przedsiębiorstw, które na co dzień korzystają z rozwiązań IT, m.in. w modelu outsourcingowym. Celem badania było sprawdzenie, jak przedsiębiorstwa – mniej lub bardziej – ucyfrowione poradziły sobie w czasie pandemicznych restrykcji, które wiele firm „analogowych” odczuło bardzo boleśnie. Na pytania odpowiedzieli przedstawiciele niemal stu spółek. Wyniki tej ankiety rzucają ciekawe światło na kwestię „biznes a pandemia” i napawają optymizmem.

Okazuje się, że organizacje niestroniące od rozwiązań teleinformatycznych były w przeważającej większości tak dobrze wyposażone, że choć pandemia była zaskoczeniem, to nie odcisnęła większego piętna na ich biznesie. Aż 33 proc. ankietowanych przez Atman uznało, że ich firmy były bardzo dobrze przygotowane na kryzys zarówno organizacyjnie, jak i technologicznie. Jednocześnie aż 66 proc. oceniło, że ich organizacje dość sprawnie poradziły sobie z początkowymi problemami (najczęściej wskazywanymi były niedostatek narzędzi do pracy zdalnej i niewystarczająca przepustowość Internetu) i szybko przystosowały się do działania w warunkach pandemii.

Wsparcie w czasach kryzysu, i nie tylko

Rozwiązania IT miały niebagatelne znaczenie także dla przetrwania kryzysu. Tylko 6,5 proc. respondentów uznało, że nie odegrały istotnej roli. Dla ponad połowy udział IT w ograniczeniu negatywnego wpływu pandemii na ich biznes był znaczący, natomiast 1/5 dzięki niemu w tym czasie wręcz zwiększyła przychody. Przy tym blisko 2/3 ankietowanych stwierdziło, że w dobie pandemii ich firmy polegały w mniejszym bądź większym stopniu na outsourcingu IT.

Obok 13 proc. bazujących w całości na rozwiązaniach IaaS (infrastrukturze jako usłudze), połowa naszych respondentów pracuje w środowiskach hybrydowych, czyli łączących infrastrukturę on-premises z zasobami IT w zewnętrznych centrach danych. Biorąc pod uwagę wysoką ocenę wsparcia, jakim dla firm była technologia w trakcie kryzysu, outsourcing i uwzględniający go rozproszony model architektury IT bez wątpienia zdają egzamin w każdych okolicznościach – komentuje Jarosław Łuczkiewicz, dyrektor marketingu Atmana.

Firmy dostosowały się do nowej sytuacji rynkowej, wykorzystując zarówno własne serwerownie (86 proc. respondentów), jak i usługi data center: serwery dedykowane i kolokację (odpowiednio 46 i 42 proc.). Ponadto aż 65 proc. ankietowanych przyznało, że ich firmy w jakimś stopniu korzystały z rozwiązań chmurowych.

Kryzys dobitnie pokazał, że outsourcing to już nie tylko optymalizacja kosztów. Coraz więcej firm korzystających z tego typu usług dostrzega, że to przede wszystkim komfort skupienia się na swoim biznesie i stały dostęp do specjalistów i doradztwa technologicznego (po 27 proc.), a także do nowoczesnych rozwiązań (26 proc.), które umożliwiają firmom zwiększenie mocy obliczeniowej na żądanie. Niewiele poniżej 1/4 ankietowanych wskazywało również na takie zalety outsourcingu, jak zwiększenie bezpieczeństwa IT w firmie i szybki czas reakcji w przypadku awarii.

Wyniki naszej ankiety wpisują się w szerszy, globalny kontekst. Według raportu Global Sourcing Association dotyczącego trendów w outsourcingu, decydenci znacznie bardziej koncentrują się obecnie na ogólnej wartości dla organizacji, a nie tylko na redukcji kosztów. Tak też dzieje się w Polsce, gdzie firmy coraz mocniej sięgają po kompetencje zewnętrzne po to, by zapewnić swoim środowiskom IT większy poziom elastyczności, wydajności oraz zagwarantować większe bezpieczeństwo technologiczne organizacji, zarówno w czasach normalnego działania, jak i w sytuacjach kryzysowych – tłumaczy Jarosław Łuczkiewicz.

Nakłady na IT – więcej firm zwiększa niż redukuje

Wbrew obawom, że rynek rozwiązań technologicznych czeka recesja, okazuje się, że na fali pozytywnych doświadczeń organizacje nie chcą rezygnować z inwestycji w technologie. Według 27 proc. respondentów Atmana ich firmy przyspieszyły projekty cyfryzacyjne w trakcie pandemii albo zamierzają to zrobić w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Kryzys nie wpłynął natomiast w żaden sposób na plany związane z cyfryzacją aż 2/3 ankietowanych.

Nasi respondenci w 83 proc. przypadków zadeklarowali, że nie zamierzają zmniejszać nakładów na rozwiązania informatyczne. Jednocześnie 1 na 4 osoby twierdzi, że jej firma planuje zwiększyć wydatki na usługi outsourcingu IT w większym lub mniejszym stopniu – zwraca uwagę Jarosław Łuczkiewicz z Atmana. – Wiele wskazuje na to, że pandemia jako taka szybko się nie skończy, poza tym firmy chcą być lepiej przygotowane na nowe zdarzenia kryzysowe, mogąc oprzeć się na obecnych doświadczeniach. W nadchodzącej tzw. nowej normalności technologie staną się ważniejsze niż kiedykolwiek, i nie chodzi tylko o biznes, ale także sektor publiczny, w tym służbę zdrowia – podkreśla Jarosław Łuczkiewicz.

Recesja? Zdania są podzielone

Wbrew powszechnie wyrażanym obawom, że polską gospodarkę czeka głęboki kryzys, tylko 1 na 5 przedstawicieli firm biorących udział w badaniu Atmana zdecydowanie obawia się recesji. – Aż 64 proc. ankietowanych uważa, że poważniejsze skutki pandemii COVID-19 ich przedsiębiorstw nie dotkną, 7 proc. postrzega natomiast nowe warunki jako okazję do rozwoju swojego biznesu. Te dane brzmią optymistycznie, choć trudno jest dziś stawiać na wysoką sprawdzalność tych przewidywań – ocenia Jarosław Łuczkiewicz z Atmana.

Wzmocniony przez pandemię popyt na usługi teleinformatyczne, w tym IaaS, może z kolei być szansą dla ich dostawców. Analitycy z Grand View Research prognozują, że w ciągu najbliższych 7 lat rynek outsourcingu IT osiągnie wartość prawie 940 mld dolarów, a w ujęciu globalnym odnotuje wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 7,7 proc. Także dla rynku polskiego szacowane są wzrosty, co napędza inwestycje w rozwój bazy niezbędnej do świadczenia usług takich jak kolokacja, serwery dedykowane i chmura obliczeniowa. Według PMR powierzchnia data center w Polsce podwoi się do 2025 r., a w jej zwiększeniu swój udział będzie miał między innymi Atman.