Jak policzyć przejście do chmury
Gratulujemy dobrego wyboru – decyzji o wykorzystaniu chmury w Twojej infrastrukturze IT. W konkurencyjnym i wymagającym otoczeniu biznesowym rozwiązania chmurowe pozwalają zyskać przewagę nad rynkowymi rywalami i podnoszą jakość usług dla klientów firmy i wewnętrznych działów firmy.
Już sama decyzja plasuje Twoją firmę w awangardzie polskich przedsiębiorstw, ponieważ według danych GUS (Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych w 2017 roku, GUS, grudzień 2017.) tylko 10% wszystkich przedsiębiorstw korzysta przynajmniej z jednej usługi chmurowej, najwyższy jest odsetek w grupie największych firm – 37%. W tym samym badaniu okazało się, że 85% firm nie kupuje żadnej tego typu usługi.
Oznacza to, że dzięki podjętej decyzji masz już nad konkurencją przewagę. Wiemy, że decyzja ta nie była ani szybka, ani łatwa, bo analiza korzyści wykorzystania chmury jest zadaniem wymagającym czasu. Angażuje nie tylko dział IT, lecz także wszystkie inne piony: od biznesowych przez finanse po – oczywiście – zarząd. Dlatego operacja ta wymaga precyzyjnego planu. W poprzednim artykule opisaliśmy istotne aspekty wyboru odpowiedniego rodzaju chmury, przejdziemy więc do kolejnego kroku: do policzenia kosztów procesu migracji.
Rozdział 1. Poznaj swój koszt
Zebranie i udostępnienie klarownej informacji finansowej to dobry sposób, aby zyskać sojuszników w organizacji, którzy będą beneficjentami i sponsorami projektu. Migracja jest procesem, z którym operacyjnie poradzi sobie Twój dział IT i opiekunowie po stronie dostawcy. Dla większości kolegów z biznesu wystarczająca będzie informacja, kiedy znów będzie działać ich system albo czy planowane są jakieś przerwy.
Natomiast kilka działów, na czele z Twoim, też będzie żywo zainteresowanych, ile to przejście będzie kosztowało – w szczególności, jeżeli dokładają się do tej zmiany. Dlaczego? Według przywołanych wcześniej danych GUS, 26% analizowanych przedsiębiorstw obawia się wysokich kosztów wykorzystania chmury. Odsetek ten spada wraz z wielkością firm – w największych do 20%.
Czy koszty migracji są rzeczywiście wysokie? Każdy menedżer powinien sprawdzić to sam, analizując własny przypadek, nie oglądając się na opinie konkurentów, którzy być może nie próbowali tego policzyć. Być może niechęć do chmury bierze się z braku rzetelnej wiedzy na temat jej kosztów?
Sprawdź, jak obliczyć koszt jednego z ważniejszych jego elementów – procesu migracji. Rekomendujemy lekturę poniższego tekstu, zanim Twój budżet zostanie ostatecznie zatwierdzony.
Wiedza o tych kosztach będzie Ci potrzebna do:
- określenia i zaplanowania potrzebnego budżetu
- przekazania tej informacji innym działom w celu akceptacji, ale także poinformowania o ich ewentualnym udziale w kosztach
- końcowego rozrachunku operacji „chmura”.