Wprowadzenie
Selly.pl to firma z sektora e-commerce, utrzymująca platformę sklepów internetowych oferowanych w modelu Software as a Service.
Wraz ze wzrostem liczby, a przede wszystkim z prężnym rozwojem wielu e-sklepów działających na platformie Selly.pl, zaczęły ujawniać się niedostatki wydajnościowe wykorzystywanej infrastruktury IT. Przy jej ograniczeniach technicznych obsługa zwiększonego ruchu użytkowników powodowała wydłużenie czasu ładowania stron sklepów, a w skrajnych przypadkach problemy z ich dostępnością.
Selly.pl zdecydowało się zastąpić ówczesne rozwiązanie IT nową, zoptymalizowaną do swoich potrzeb infrastrukturą dostarczoną przez firmę Atman.
Podstawowe informacje
Klient
- Selly.pl to system sprzedaży internetowej powstały w 2010 r.
- Obecnie na platformie Selly.pl działa ponad pół tysiąca sklepów internetowych.
- Liczba e-sklepów używających oprogramowania Selly.pl rośnie o 10-30 proc. rok do roku.
- Firma kieruje usługi do sprzedawców internetowych planujących skalowanie działalności, jednak niedysponujących budżetem na uruchomienie w pełni dedykowanego sklepu.
- W rankingu https://szybkiesklepy.pl/ranking-platform, mierzącym szybkość platform e-commerce, Selly.pl zajmuje 1. miejsce ze sporą przewagą nad konkurencją.
Koncepcja
Celem była poprawa wydajności platformy Selly.pl w związku ze wzrostem ruchu generowanego przez użytkowników e-sklepów jej klientów. Koncepcję zrealizowano poprzez odejście od infrastruktury IT opartej na chmurze współdzielonej na rzecz rozwiązania dedykowanego, zdolnego do efektywnej obsługi dużych obciążeń.
Infrastruktura i usługi IT
Serwery i infrastruktura sieciowa | Wdrożenie i utrzymanie urządzeń oraz opieka serwisowa | Redundancja rozwiązań |
Wartości dodane
Optymalizacja kosztów IT klienta | Elastyczność w zakresie rozbudowy środowiska | Wsparcie techniczne i serwisowe 24/7 |
Uzyskane korzyści
- Znaczne zwiększenie wydajności działania platformy e-commerce
- Możliwość całkowitego skupienia się na podstawowej działalności i obsłudze klienta oraz rozwijaniu biznesu
- Brak konieczności utrzymywania wewnętrznych specjalistów odpowiedzialnych za nadzór nad infrastrukturą sieciową
- Dodatkowa przewaga konkurencyjna wynikająca ze współpracy z partnerem technologicznym o rozpoznawalnej, solidnej marce.
Stan wyjściowy
Jednym z ważniejszych wskaźników jakości oprogramowania e-commerce jest szybkość działania sklepu, co przekłada się m.in. na wysoki poziom user experience gości danej witryny i satysfakcji klientów platformy – właścicieli sklepów. Wpływa też na indeksowanie e-sklepów w internetowych wyszukiwarkach.
W obliczu dynamicznego rozwoju klientów platformy Selly.pl infrastruktura chmurowa zaczęła być wąskim gardłem. Rosnąca nie tylko liczba, ale także popularność e-sklepów działających na oprogramowaniu Selly.pl w coraz większym stopniu testowały granice wydolności użytkowanego rozwiązania, wyraźnie zmniejszając wydajność całej platformy.
Szczególnie problematyczna była niestabilność działania – nawet dyski o teoretycznie dużej wydajności notowały gorsze osiągi w związku z koniecznością współdzielenia zasobów z innymi klientami dostawcy chmurowego. W niektórych przypadkach różnica w czasie ładowania się e-sklepu potrafiła wynieść nawet kilka sekund.
Kluczowe znaczenie dla Selly.pl miała poprawa stabilności i wydajności infrastruktury, w tym zarówno czasy odpowiedzi serwerów, jak i dostępność łączy.
Wdrożenie
Początek projektu wymiany infrastruktury IT w Selly.pl datuje się na 2020 r. Firma zwróciła się wówczas do trzech różnych oferentów z prośbą o przedstawienie propozycji rozwiązań, które zdołają zaradzić opisanym wcześniej problemom.
Rezultatem trwającego 2-3 miesiące etapu ewaluacji ofert był wybór firmy Atman jako dostawcy nowej infrastruktury.
„Oferta firmy Atman wyróżniła się, co było dla nas niezwykle istotne, formą i szybkością kontaktu.
Nie było żadnego problemu nawet z odpowiedziami na najbardziej techniczne pytania.”
Mariusz Połowczuk, Selly.pl
Nowa infrastruktura Selly.pl została zbudowana w oparciu o serwery marki Lenovo (Atman od 2022 roku oferuje je w ramach usługi serwerów dedykowanych na podstawie umowy Cloud Service Provider, zapewniającej prawo serwisowania sprzętu), wydajne procesory serwerowe AMD Epyc i najszybsze z dostępnych na rynku dyski NVMe.
Wspólnie z inżynierami Atmana przetestowane zostały różne konfiguracje sprzętowe, dzięki czemu dobrano optymalnie współpracujące ze sobą komponenty. Atman zapewnił przy tym elastyczne środowisko testowe, umożliwiając specjalistom Selly.pl sprawdzenie różnych konfiguracji dysków, typów i liczby procesorów oraz pamięci RAM bez żadnych dodatkowych kosztów.
Szybkie testy i modyfikacje konfiguracji były możliwe dzięki temu, że Atman ma możliwość samodzielnej modyfikacji sprzętu. Firma dysponuje obecnie trzema centrami przetwarzania danych – w tym dwoma w Warszawie i jednym w Katowicach – i wszelkich zmian konfiguracyjnych dokonuje w jednym ze stołecznych ośrodków.
Możliwość samodzielnej wymiany komponentów serwera to atut Atmana przekładający się na dwie poważne korzyści dla klientów serwerów dedykowanych:
- W trakcie trwania umowy firma może na bieżąco modyfikować konfigurację i dostosować ją do rozwijającego się biznesu klienta
- Firma jest w stanie zapewnić czterogodzinne SLA (umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług) na naprawę sprzętu w przypadku wystąpienia awarii, niezależnie od tego, co wydarzy się z serwerem.
Po trzech latach od inicjalnego wdrożenia nastąpiła druga faza projektu. Selly.pl, przewidując konieczność wyskalowania infrastruktury w związku ze stałym rozwojem bazy klientów, zasygnalizowało nowe potrzeby biznesowe. W efekcie przeprowadzono migrację rozwiązań na nowe serwery, które dodatkowo zostały umieszczone w środowisku opisywanym przez Atmana jako tzw. Nowy Grid.
„To trochę inne podejście do infrastruktury serwerów dedykowanych niż to, z którego wcześniej korzystało Selly.pl.
Tym razem bardzo mocno postawiliśmy na redundancję wszystkich rozwiązań.”
Tomasz Ślifirski, Atman
Poza redundantnym zasilaniem i połączeniem internetowym Atman zapewnił również redundancję na poziomie przełączników sieciowych. Każdy serwer znajdujący się w Nowym Gridzie jest podłączony do dwóch niezależnych przełączników sieciowych i po stronie klienta leży decyzja, jak będą one skonfigurowane.
Takie podejście umożliwia stworzenie w środowisku sieciowo współdzielonym infrastruktury niezależnej i redundantnej niewielkim kosztem oraz zabezpieczenie jej przed awarią czy niedostępnością dowolnego elementu.
Korzyści
- Po przejściu na rozwiązanie dedykowane dostarczone przez Atman wydajność platformy Selly.pl, mierzona skróceniem czasu ładowania stron e-sklepów, wzrosła w skrajnych przypadkach o 50, a nawet 60 proc.
- Dzięki nowej infrastrukturze Selly.pl zapewnia swoim klientom dostępność na poziomie 99,9 proc, a w praktyce wartość ta przekracza poziom 99,98 proc.
Dowiedz się więcej o współpracy Atman & Selly
Podsumowanie
Chmura współdzielona to rozwiązanie warte rozważenia, ale nie w każdym przypadku i nie we wszystkich zastosowaniach optymalne. Przykład Selly.pl dowodzi, że stworzenie środowiska dedykowanego, czyli wydzielenie i skonfigurowanie infrastruktury pod specyficzne potrzeby, może być korzystniejsze pod pewnymi względami i że czasem konieczne jest zastosowanie fizycznego serwera.
Kluczowe jest właściwe rozpoznanie oczekiwań firmy szukającej środowiska IT i klienci Atmana – zarówno z sektora e commerce, jak i przedstawiciele innych branż – mogą pod tym względem liczyć na fachowe doradztwo firmy i pomoc w doborze odpowiednich dla siebie rozwiązań.
„Zmiana serwerowni miała pozytywny wpływ nie tylko na prędkość sklepów, ale i czas naszego zespołu programistów, którzy mogli skupić się na rozwoju sklepów, a nie rozwiązywaniu problemów wąskiego gardła dysków.”
Mariusz Połowczuk, Selly.pl